Vēl ne tik nesen valdīja uzskats, ka daba valda pār
cilvēku, bet pēdējo aptuveni 100 gadu laikā šie svaru kausi sāk jūtami svērties
par labu cilvēkam. Protams, vēl nevar apgalvot, ka cilvēkam jau ir izdevies
pakļaut un iegrožot dabu, bet tendence ir vērojama un mijiedarbība ir būtiska
(šeit neiet runa par absolūtu pakļaušanu vai kontroli). To pastiprina aizvien
pieaugošā cilvēku populācija un līdz ar to aizvien augošais pieprasījums pēc
dažāda veida un rakstura resursiem.
Lai kaut daļēji kompensētu aizvien augošo
pieprasījumu, būtiski līdzekļi tiek ieguldīti zinātnēs un tehnoloģiju
attīstībai, tādejādi palīdzot būtiski kāpināt ražošanas efektivitāti un
paplašinot iespējas (piemēram, apgūt grūti pieejamus reģionus). Tādejādi
aizvien vairāk apgūstot Zemi un ietekmējot tās dabisko vidi. Zinātnes un tehnoloģiju attīstība, lai arī daļēji spēj
kompensēt aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc dažādiem resursiem (precēm), rada
arī zināmas bažas par to ietekmi uz apkārtējo vidi. Šeit neiet runa tikai par
cilvēka darbības ietekmi uz apkārtējo ainavu, kuru viņš veido sev vēlamajā
veidā, bet gan uz makro ekoloģiskiem un dažādu katastrofu, kataklizmu
izraisošiem procesiem. Līdz ar to nākas izdalīt divu veidu cilvēku darbības
ietekmes – viena ir saistīta ar vēlamo, bet otra ar nevēlamo.
Vienā gadījumā cilvēks apzināti un mērķtiecīgi maina
un uzlabo sev tīkamā veidā apkārtējo vidi un ainavu, bet otrā gadījumā tiek
radīti blakus procesi, blakus parādības, respektīvi, tādas lietas, kuras ir
nevēlamas un kurām ir negatīvas sekas – globālā sasilšana, ozona slāņa
noārdīšanās, augsnes erozija un tml. Par piemēru paņemsim piesārņojumu. Jo
lielāks kaitējums (piesārņojums) tiek radīts apkārtējai videi, jo lielāka
iespēja, ka šīs darbības sekas cilvēks izjutīs pats uz sevis tiešā veidā –
dažādu infekciju, iedzimtu slimību, kroplību un tamlīdzīgos veidos. Līdz ar to
pats cilvēks ir ieinteresēts iegrožot un samazināt piesārņojumu, tādejādi
palīdzot arī dabai.
Faktiski var uzskatīt, ka pastāv divi regulatori.
Dabiskais, kuras funkcijas pilda pati daba, un mākslīgais, kuru īsteno cilvēks ar
savu darbību. Ja cilvēks pats nespēj noregulēt kaut kādu procesu (piemēram,
kāda reģiona pārapdzīvotību), to izdara daba. Un otrādi – ja daba nespēj,
piemēram, apmežot kādu teritoriju, lai pasargātu no augsnes erozijas un radītu
dzīvesvietu florai un faunai, to izdara cilvēks. Nonākot pie šāda skatupunkta,
ir pārliecinoši saskatāma šo divu aktieru ne tikai mijiedarbība, bet arī
iespējamā sadarbība.
Kaut kādā mērā gribas piekrist Tomasam Robertam
Maltusam un viņa domas sekotājiem, ka daba pati veic regulējošās funkcijas. Labi
zināms, ka cilvēku skaita pieaugums uz šīs planētas aug straujāk kā iegūstamo
resursu daudzums un saražoto preču skaits. Tieši tāpēc iedzīvotāju skaita
pieaugums tiek salīdzināts ar ģeometrisko progresiju, bet saražoto preču – ar
aritmētisko progresiju. Līdz ar zinātnes un tehnoloģiju attīstību tiek
palielināta dabas vai tās konkrētās teritorijas kapacitāti (cik lielu
populāciju tā spēj uzturēt). Pārsniedzot šo kapacitātes slieksni (kādas sugas
pārapdzīvotība – šajā gadījumā akcents uz cilvēkiem) vienā vai citādā veidā
izpaužas iznīcināšana – atbrīvošanās no sloga. Tas notiek ar dažādu infekciju
slimību (kā zināms – jo blīvāk apdzīvots, jo ātrāk un straujāk izplatās), dabas
stihiju un tamlīdzīgu apstākļu palīdzību. Līdz ar to daba ir jāuztver kā dzīvs
organisms (vai varbūt ekumene ir jāuztver kā mājas?). Cilvēks ar savu darbību
tai var palīdzēt vai arī vēl vairāk to noslogot.
Lai uzskatamāk atspoguļotu, varētu salīdzināt divus
dažādus reģionus. Piemēram, Eiropā iedzīvotāju skaits ir nostabilizējies un tā
pieauguma izmaiņas ir relatīvi nebūtiskas. Līdz ar to cilvēks, izmantojot
zinātniskos atklājumus un tehnoloģiju sniegtos risinājumus, šajā reģionā pats
sevi spēj nodrošināt ar pārtiku un citām pirmās nepieciešamības precēm. Vēl jo
vairāk, spēj radīt pārprodukciju, līdz ar to dodot iespēju daļai sabiedrības
pārorientēties no ražošanas uz pakalpojumu sniegšanu (piemēram, medicīnas) un
zinātnes attīstību.
Turpretim Indijā iedzīvotāju skaits turpina pieaugt.
Reģions tik strauji nespēj pielāgoties aizvien straujāk augošajam pieprasījumam
pēc dažādām precēm, piemēram, pārtikas. Līdz ar to šajā reģionā ir izplatīta
pārtikas trūkuma problēma (bads), kas, savukārt, jau pats par sevi liecina par
sliktiem dzīves apstākļiem, augstu mirstību utt. Tātad nedz pats cilvēks spēj
pielāgoties, attīstot uz augstām tehnoloģijām balstītu tautsaimniecību, nedz
daba. Tieši tas, iespējams, ir arī par iemeslu dažādu dabas regulējošu apstākļu
izplatītai iedarbībai uz Indiju – dažādas infekciju slimības, kuru rezultātā
nereti iet bojā plašas cilvēku masas, dabas stihijas utt.
Ir jāsaprot, ka katra darbība, katrs process aiz sevis
rada virkni jaunu darbību, procesu. Līdz ar to tā ir kā ķēdes reakcija, jo viss
savā starpā tiešā vai netiešā veidā ir saistīts. Ļoti labs uzskates materiāls
ir barības ķēde, uz kuru faktiski dabā viss tiek balstīts. Tikko pazūd kāds no
tās posmiem, izjūk visa ķēde. Piemēram, izzūdot planktona aļģēm, izzustu no tām
pārtiekošie bezmugurkaulnieki, no kuriem, savukārt pārtiek zivis, bet dēļ zivīm
izzustu ūdensputni, plēsēji un, galu galā cilvēks. Daļa, protams, spētu
pielāgoties apstākļiem, bet liela daļa izmirtu vai pārvietotos uz labvēlīgāku
reģionu.
Protams, var uzskatīt, ka izdzīvo stiprākais un tie,
kas izmira un izmirs ir dabīgas evolūcijas process. Nekas nestāv uz vietas.
Viss ir pakļauts plūsmai. Bet vai tad cilvēks būs tas, kurš teiks, kas ir
stiprā un dzīvotspējīgā suga un kura nē? Drīzāk jau nē... Bet no otras puses
raugoties – cilvēks ir dabas sastāvdaļa, un viņš, tāpat kā plēsoņas apēd
zālēdājus neskaitot cik eksemplāru no tās sugas ir palicis, arī ir tiesīgs
nerēķināties ar citiem un domāt par sevi, savu ģimeni.
Pagriežot jautājumu šādā gaisotnē ir viegli nonākt
dilemmas priekšā un pakļauties bezgalīgām filozofiskām debatēm. Tomēr,
visdrīzāk, pieņemot, ka cilvēks ir visaugstāk attīstītā būtne uz Zemes un tam
ir raksturīga spēja saprast savu rīcību un iespējamās alternatīvas,
atgriežamies pie sākotnējās pozīcijas. Darot pāri dabai (apdraudot floru un
faunu), viņš dara pāri sev, jo ir atkarīgs no tās. Līdz ar to nerēķināšanās ir
salīdzināma ar tā paša zara zāģēšanu uz kura sēž.
Varbūt tieši pamatojoties uz daudzajām pārestībām,
kuras cilvēks veicis, daļa sabiedrība ir kļuvusi par zaļajiem, tādejādi cenšoties labot iepriekš pieļautās kļūdas?
Iespējams, ka šeit ir saskatāma līdzība ar labdarību. Cilvēks ziedo, lai pats labāk
justos, cenšoties kaut kādā veidā kompensēt pašu radīto pārestību pret citiem un
uzlabot savu pašsajūtu. Tātad zaļo
aktivitāšu pamatā ir vainas atzīšana, ka tieši viņi ir radījuši problēmas un
negūstot mierinājumu sēžot malā nolēmuši aktīvi iesaistīties.
Ļoti interesants un pamācošs rakst, domāju jebkuram ceļotājam noderēs.
AtbildētDzēst